projectnieuws 26 april 2018

Spectaculaire vervanging spoorbrug

In het weekeinde van 10 maart werd de uit 1957 daterende spoorbrug over de Blankenbergsesteenweg in Brugge vervangen door een nieuw breder exemplaar. Voor het omwisselen van de brug en het aansluiten van de sporen was slechts 48 uur beschikbaar. De nieuwe stalen boogbrug voor drie sporen is vijftig meter lang en weegt 800 Ton. Het kunstwerk werd samengesteld in een nabijgelegen tijdelijke montagezone en met zogenoemde Self Propelled Modular Transporters (SPMT's) op zijn plaats gereden. Op dit filmpje van aannemer THV Besix - WestConstruct is het huzarenstukje vastgelegd.

Arcas leverde zes potopleggingen voor het project. Deze werden medio 2017 besteld en na goedkeuring van het fabrieksontwerp geproduceerd. Alvorens de opleggingen op transport konden naar de bouwplaats, werd in de fabriek een afnamekeuring gedaan door opdrachtgever TUC Rail. Sinds de invoering van de CPR in 2013 is dit niet meer gebruikelijk, maar onze fabrikant Schreiber toont graag de werkwijze die is vastgelegd in haar Factory Production Control-certificaat.

Het project is onderdeel van de aanleg van een derde spoor tussen Brugge en Dudzele om het toenemende treinverkeer van en naar de kust op te vangen. De Groep BESIX, waar ook WestConstruct onderdeel van uitmaakt, is gespecialiseerd in bouw-, infrastructurele en maritieme werken.